Blog dietetyka J. Piotrowskiego

Na blogu znajdziecie wszystko, co chcielibyście dowiedzieć się o diecie i treningach. To porady zarówno dla osób chcących zdrowo się odżywiać, jak i tych, dla których liczy się cel w postaci zwiększenia masy mięśniowej, jak i wręcz przeciwnie - pozbycia się zbędnych kilogramów.

Co to jest witamina C, funkcje i działanie witaminy C, źródła, prawoskrętna czy lewoskrętna

B2ap3 Small Zrodla Witaminy C Min 1Co to jest witamina C

Witamina C zwana również kwasem askorbinowym - nazwa ta powstała od choroby – szkorbutu, będącego następstwem niedoboru witaminy C. Dawniej na szkorbut chorowali przede wszystkim marynarze dalekomorskich wypraw. Dopiero XIX wiek i marynarka angielska, która wprowadziła nakaz spożywania cytryn położyła kres epidemii szkorbutu wśród marynarzy. W organizmie człowieka witamina C działa przede wszystkim jako kofaktor ( „pomocnik” przyspieszający reakcję) wielu ważnych enzymów. Przeciwdziała także wolnym rodnikom.  W produktach żywnościowych występuje w kategorii dodatki do żywności i konserwanty o oznaczeniach E300 oraz E315. Czyli jak widać nie wszystkie E są straszne.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:
Najnowsze Komentarze
Jakub Piotrowski
dziękuje bardzo
poniedziałek, 07, sierpień 2017 10:13

Co to jest Witamina d, funkcje i działanie, niedobór i nadmiar witaminy D

B2ap3 Small Witamina DCo to jest witamina D?

Witamina D jest to grupa związków chemicznych, których wspólną cechą jest to, iż złożone są z 4 pierścieni. Najważniejszymi formami witaminy D są witamina D2 (ergokalcyferol - pochodzenia  roślinnego) oraz Witamina D3 (cholekalcyferol - pochodzenia zwierzęcego). Witamina D swoją budową przypomina hormony i ma do hormonów bardzo podobne działanie. Witamina D (kalcytriol) rozpuszcza się tłuszczach, tak jak pozostałe 3 witaminy A,E oraz K. Kalcytriol powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Co to są kwasy Omega 3 i 6, prawidłowy stosunek, działanie, funkcje i źródła

 

B2ap3 Small Omega63Co to są kwasy Omega 3

Kwasy omega 3 są to niezbędne wielonienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), spełniające wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka. Do najbardziej aktywnych biologicznie – czyli tych których działanie na nasz organizm jest najmocniejsze zaliczamy kwas – eikozapentaenowy (EPA) oraz kwas dokozaheksaenowy (DHA) ,w mniejszym stopniu także pochodzący z produktów roślinnych kwas alfa-linolenowy (ALA) .W organizmie człowieka kwas ALA może na drodze przemian przekształcać się w EPA i DHA. Jest to jednak proces niezbyt wydajny. Szczególnie, gdy do naszego organizmu dostarczamy duże ilości kwasów omega 6.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Co to jest cholesterol? Funkcje. Jak go obniżyć? Hdl, ldl, dobry czy zły?

B2ap3 Small CholesterolCo to jest cholesterol?

Cholesterol co wiele osób na pewno zdziwi – jest alkoholem.  Nie rozpuszcza się w wodzie, dlatego też musi być transportowany w naszym organizmie przez specjalne białka zwane lipoproteinami. Oprócz doskonale wszystkim znanych HDL i LDL do lipoprotein należą również chylomikrony, VLDL oraz IDl .

Cholesterol funkcje

Cholesterol bierze udział w powstawaniu hormonów płciowych, witaminy D3, kwasów żółciowych i kortykosteroidów. Bierze udział w przekaźnictwie komórkowym, jest składnikiem błon lipidowych oraz odgrywa znaczącą rolę w trawieniu, gdyż jest składnikiem żółci.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Co to jest BMI? Online BMI kalkulator - idealny wskaźnik masy ciała?

bmi onlineCo to jest BMI?

Czy jest to dobry współczynnik który powie nam zawsze prawdę o stanie naszego ciała?

Niestety musze powiedzieć, że NIE. BMI jest to współczynnik, który bierze pod uwagę tylko nasz wzrost i wagę. Nie da się dzięki niemu poznać czy obliczyć prawdziwego zatłuszczenia naszego organizmu. Niemniej jednak dla mało i średnio aktywnych dorosłych (zadających sobie pytanie „Czy mam nadwagę?”) oraz wykorzystywany do badań na dużych populacjach jest całkiem skuteczny. Szczególnie, że kazdy może sobie sprawdzić indeks bmi poprzez kalkulator BMI online.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Jak przygotować się do ciąży - co jeść i dlaczego otyłość powoduje niepłodność

W artykule tym wyjaśnię, jak się przygotować do ciąży i dlaczego tak ważne pod tym względem jest zachowanie prawidłowej masy ciała. Jedną z przyczyn niepłodności jest otyłość, dlatego nie można zapominać o tym, jak ważna jest odpowiednia dieta. 

B2ap3 Medium Jak Zajc W CieOtyłość i jej wpływ na niepłodność

Coraz częściej słyszy się o epidemii otyłości. W Polsce otyłość dotyka aż 21 proc. kobiet i 18 procent mężczyzn. A będzie już tylko gorzej – co roku liczba otyłych i osób z nadwagą rośnie o kilka procent. Coraz wyższe tempo życia sprawia, że zapominamy o prawidłowym odżywaniu. Łatwość zamówienia gotowego i niekoniecznie zdrowego posiłku powoduje szybki wzrost masy ciała.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Dieta bez diety

B2ap3 Small Dieta Bez Diety

Dieta bez diety

Jeżeli na samą myśl o ścisłej diecie, rozpiskach i jedzeniu tego co z góry ustalone masz ciarki i odechciewa Ci się wszystkiego – dekalog zasad dietetycznych pomoże Ci w dążeniu do upragnionej sylwetki.

Wiadomo, że dieta bez diety nigdy nie będzie tak skuteczna jak ściśle zbilansowana dieta zróżnicowana lub Plan Rotacyjny. Niemniej jednak trzymając się określonych zasad jesteśmy w stanie poprawić swoją sylwetkę.

1.Regularność

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Co jeść przed i po treningu? Posiłek przedtreningowy i potreningowy.

B2ap3 Small Ry Z KurczakiemCo jeść przed treningiem?

Jak wiadomo posiłki okołotreningowe są bardzo ważne. W przypadku posiłku przedtreningowego złe jego zbilansowanie może nam nawet zepsuć trening. 2 najczęściej popełniane błędy to: 

Zła objętość i rozkład makroskładników

Zła pora posiłku przedtreningowego

Zacznijmy od rozkładu makroskładników. Posłużymy się tutaj przykładowym Markiem. Z postu jak obliczyć kaloryczność możecie dowiedzieć się ile kalorii dziennie potrzebujecie - kliknij aby obliczyć kaloryczność. Załóżmy, że Marek chce utrzymać aktualny stan umięśnienia i jego całkowita przemiana materii wynosi w zaokrągleniu 3000Kcal. Marek ćwiczy po obiedzie, więc to obiad będzie posiłkiem przedtreningowym:

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Probiotyki obniżają ciśnienie krwi

B2ap3 Small ProbiotykiWedług nowego badania opublikowanego w czasopiśmie American Heart Association Hypertension regularne spożywanie probiotyków może nieznacznie poprawiać ciśnienie krwi. Probiotyki to żywe mikroorganizmy (naturalnie występujące bakterie w jelitach) działające symbiotycznie z naszym ciałem.

"Analiza dotychczasowych badań mogła sugerować, że regularne spożywanie probiotyków powinno stać się częścią diety w zdrowym stylu życia, a także pomaga obniżyć wysokie ciśnienie krwi oraz utrzymać prawidłowy poziom ciśnienia krwi" powiedział Jing Sun, Ph.D., wykładowca w Instytucie Zdrowia i Griffith Medical School, Griffith University, Gold Coast, Queensland, Australia. " Źródłem probiotyków mogą być w jogurty, fermentowane i kwaśne mleko, suplementy probiotyczne".

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Niska podaż glutenu = cukrzyca !!??

B2ap3 Small Dieta Niskoglutenowa Moe Powodowa CukrzycDieta o niskiej zawartości glutenu może podwyższać ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2

Gluten jest białkiem występującym w zbożach takich jak jęczmień, pszenica czy żyto. Niewielki procent populacji nie toleruje glutenu ze względu na chorobę trzewną czyli celiakię (przeczytaj więcej o celiakii) lub nadwrażliwość na gluten. Niestety moda na bezglutenowe diety spowodowała, że nawet osoby zdrowe postanowiły przejść na diety bezglutenowe lub chociaż drastycznie gluten ograniczyć. Szczególnie, że moda bezglutenowa silnie promowana jest przez wielu znanych sportowców

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Już wychodzisz ?

Masz jakieś pytania ? - zapraszam do formularza kontaktowego - kliknij lub z chęcią odpowiem na wszelkie pytania pod nr telefonu 609492936

Nie lubisz dzwonić? Umów wizytę w gabinecie lub konsultację online poprzez serwis Znanylekarz.pl klikając obrazek poniżej.

Jakub Piotrowski - ZnanyLekarz.pl

Zapraszam również do lektury mojego bloga dietetycznego

Kontakt

Dietetyk w Szczecinie Jakub Piotrowski

Adres: Jarowita 9a/1, 70-501 Szczecin
Telefon: 609 492 936

kontakt@dietetykwszczecinie.pl