x 

Twój koszyk jest pusty

Blog dietetyka J. Piotrowskiego

Na blogu znajdziecie wszystko, co chcielibyście dowiedzieć się o diecie i treningach. To porady zarówno dla osób chcących zdrowo się odżywiać, jak i tych, dla których liczy się cel w postaci zwiększenia masy mięśniowej, jak i wręcz przeciwnie - pozbycia się zbędnych kilogramów.

Lubisz na ostro?

Lubisz na ostro?

       Przyprawy są ważnym składnikiem naszej diety i znajdują się w każdej kuchni. . Substancje w nich zawarte, nadają im niepowtarzalny smak, aromat i kolor. Poprzez działanie na nasze zmysły mogą poprawiać apetyt. Wiele wyników badań potwierdza ich szerokie działanie prozdrowotne, które wykorzystywali już nasi przodkowie (1).

Dzisiaj zajmiemy się 3 bardzo znanymi ostrymi przyprawami. Papryką w której znajduje się kapsaicyna, pieprzem zawierającym piperynę oraz imbirem.

Czytaj dalej
Oceń ten wpis:

Ziemniaki na diecie. Dieta redukcyjna. Jeść czy nie jeść?

ziemniaki na diecieZiemniaki w diecie i na diecie

Bardzo często zbierając wywiad żywieniowy od swoich klientów słyszę następujące słowa: „ zaczynam zdrową dietę, już zdążyłem/łam wyeliminować ziemniaki”. Albo inne pytanie: czym zastąpić ziemniaki w diecie? Czy ziemniaki rzeczywiście są diabelskim warzywem pozbawionym wartości odżywczych i powodującym tylko tycie? Zacznijmy obalać mity.

Najwcześniej w Polsce ziemniaki były uprawiane przez aptekarzy wrocławskich. Już w 1569 roku był hodowany jako lekarstwo w ogrodach botanicznych aptek wrocławskich. Oficjalnie to własnie rok 1683 uważa się za początek uprawy ziemniaka w Polsce . Obecnie ziemniak jest podstawowym składnikiem diety większości Polaków. Mimo mniejszej produkcji ziemniaka, jego spożycie jest cały czasy wysokie, w ostatnich dziesięciu latach wynosiło 116-130 kg rocznie w przeliczeniu na jedną osobę (1)

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Co to jest Kreatyna - opis i działanie, dawkowanie, faza ładowania i skutki uboczne

co to jest kreatyna 

Historia kreatyny 

W 1832 kreatyna została odkryta przez francuskiego badacza Michaela Eugenia Chevereula. Swoją nazwę zawdzięcza słowu kreas  (pochodzącego z języka greckiego), a oznaczającego mięso. To właśnie w produktach pochodzenia zwierzęcego zawartość kreatyny jest największa. Badania ze względu na duży koszt uzyskiwania kreatyny z mięsa zahamowały rozwój badań aż do 1927 r., kiedy to ponownie wzrosło zainteresowanie tym związkiem po odkryciu fosfokreatyny i jej znaczenia w przemianach energetycznych. W roku 1950 w USA rozpoczęto produkcję syntetycznej kreatyny co zapoczątkowało szereg badań związanych z zastosowaniem kreatyny w sporcie (Nastaj 2012).

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Gluten - morderca czy żyła złota?

glutenGluten morderca czy żyła złota ?

Gluten, gluten, gluten z każdej strony atakuje nas gluten. Ostatnio widziałem reklamy wodę bezglutenowej, a także płatków kukurydzianych BEZGLUTENOWYCH!!! Otwierając dzisiaj opakowanie z pyszną wołowinką na tatara mój wzrok przykuł wielki napis może zawierać gluten!!!

Czy gluten jest rzeczywistym niebezpieczeństwem dla ludzi zdrowych czy tylko świetnie zorganizowanym modnym tematem generującym miliardowe przychody? Na te pytania spróbuje odpowiedzieć w poniższym artykule.

Czytaj dalej
Oceń ten wpis:

Fortyfikowanie kwasem foliowym żywności

Fortyfikowanie kwasem foliowym żywności

 Spożycie artykułów spożywczych wzbogaconych w kwas foliowy(czytaj więcej) (odpowiedzialny za wiele funkcji biologicznych), wiązało się z obniżoną liczbą przypadków wrodzonych wad serca, wynika z najnowszych badań opublikowanych w American Heart Association Jurnal Circulation.

Czytaj dalej
Oceń ten wpis:

Najczęściej popełniane błędy podczas odchudzania

Zbyt niska kaloryczność diety lub dodatkowe obniżenie kaloryczności diety.

Diety o kaloryczności 1000 czy nawet 800 kcal to żadna nowość. Niestety zbyt mocne ograniczenie kaloryczności może spowodować obniżenie tempa metabolizmu. A co się wtedy stanie? Po początkowej szybkiej utracie wagi (najczęściej spada masa mięśniowa, a nie tłuszczowa) następuje zahamowanie spadku masy ciała, a po pewnym czasie dochodzi do zwiększenia wagi. Z reguły do wartości nawet wyższych niż przed rozpoczęciem odchudzania. Efekt ten nazywany jest popularnie efektem jo-jo. Jak go uniknąć? Stosując obniżenie kalorii maksymalnie o 1000kcal w stosunku do swojego całkowitego zapotrzebowania kalorycznego, pamiętając aby wartość ta nie była niższa niż wartość podstawowej przemiany materii (kliknij aby obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne), Jeżeli jesteś pod opieką dietetyka, pamiętaj!!! aby jeść dokładnie tyle, ile jest w rozpisce. Często klienci ograniczają już wcześniej ograniczoną przed dietetyka kaloryczność, powodując skutki odwrotne od oczekiwanych.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Otyłość matki, a rozwój mikroflory jelitowej u noworodka

Otyłość matki, a rozwój mikroflory jelitowej u noworodka - nowe badania przeprowadzone na University of Colorado Anschutz Medical Campus wykazały, że hormony znajdujące się w mleku matki, mogą mieć korzystny wpływ na rozwój zdrowej mikroflory jelitowej niemowlęcia. Chroniąc je potencjalnie przed zapaleniem jelit, otyłością i innymi chorobami w późniejszym wieku.

Jest to pierwsze badanie sugerujące, że hormony w ludzkim mleku mogą odgrywać ważną rolę w kształtowaniu zdrowej mikroflory u niemowląt" - mówi Bridget Young (współautorka badania i profesor żywienia dzieci i młodzieży w CU Anschutz).

Czytaj dalej
Oceń ten wpis:

Probiotyki w sporcie

Probiotyki w sporcie

Probiotyki w sporcie

Osoby uprawiające sport amatorsko, a tym bardziej profesjonalni zawodnicy ze względu na wysoką aktywność fizyczną są bardziej narażeni na infekcję dróg oddechowych oraz przewodu pokarmowego (od 20% do nawet 50% sportowców). Choroby te źle wypływają na kondycję psychiczną i fi­zyczną sportowca pogarszając osiągane w wyniki sportowe. Uważa się, że nieodpowiedni skład mikroflory jelitowej, często występujący u zawodowych sportowców, może być powiązany ze zwiększoną podatnością na infekcje. Probiotyki i prebiotyki znajdują coraz szersze zastosowanie w zapobieganiu i leczeniu chronicznych infekcji oraz innych chorób u sportowców (1).

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Węglowodany rafinowane mogą zwiększać ryzyko wystąpienia depresji

węglowodany rafinowaneDieta bogata w rafinowane węglowodany może prowadzić do zwiększonego ryzyka wystąpienia depresji u kobiet po menopauzie, wynika z badania opublikowanego w American Journal of Clinical Nutrition. James Gangwisch wraz ze współpracownikami z wydziału psychiatrii w Columbia University Medical Center (CUMC) badał zależność pomiędzy ładunkiem glikemicznym, indeksem glikemicznym oraz rodzajem węglowodanów spożywanych w diecie, a występowaniem depresji u 70.000 kobiet po menopauzie.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Bierne palenie zwiększa otyłość u dzieci.

Bierne palenie zwiększa otyłość u dzieci.

Naukowcy z Medical College of Georgia na Uniwersytecie Augusta (MCG) przebadali 220 chłopców i dziewcząt (w wieku 7-11 lat, z nadwagą lub otyłością). Odkryli, że dzieci narażone na bierne palenie były bardziej otyłe niż dzieci nie narażone na dym tytoniowy. Ponadto procesy poznawcze były zaburzone u dzieci narażonych na dym.

Aby zapewnić dokładne dane, naukowcy zbierali wywiady od rodziców dotyczące narażenia na dym tytoniowy swoich dzieci, a także badali stężenie we krwi kotyniny, głównego metabolitu nikotyny. Naukowcy z MCG oceniali także poziom aktywności fizycznej, która mogą mieć wpływ na otyłość, sen i ryzyko cukrzycy.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Polecane diety i treningi