Blog dietetyka J. Piotrowskiego

Na blogu znajdziecie wszystko, co chcielibyście dowiedzieć się o diecie i treningach. To porady zarówno dla osób chcących zdrowo się odżywiać, jak i tych, dla których liczy się cel w postaci zwiększenia masy mięśniowej, jak i wręcz przeciwnie - pozbycia się zbędnych kilogramów.

Aktywność fizyczna w Polsce - raport

B2ap3 Thumbnail Od Jak Dawna Cwiczysz

[raport] Aktywność fizyczna w Polsce

Ankieta dotycząca aktywności fizycznej przeprowadzona została wśród czytelników mojego bloga oraz subskrybentów profilu na portalu społecznościowym Facebook. Miała na celu zbadanie profilu przeciętnej osoby uprawiającej aktywność fizyczną – płci, wieku, miejsca zamieszkania, najczęściej uprawianych aktywności, częstotliwości uprawiania aktywności, szybkości osiągania efektów, zależności pomiędzy częstotliwością ćwiczeń a osiąganymi efektami, czy motywacji do podjęcia i kontynuowania form ruchu. Poniższe wyniki odzwierciedlają wszystkie te założenia.

Ankieta była dostępna online i została przeprowadzona w głównej mierze wśród osób aktywnych fizycznie. Ankieta była złożona zarówno z pytań zamkniętych, jak i jednego pytania otwartego. Ogółem ankietę wypełniło 122 osób z całej Polski.

 

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Witamina D zwiększa masę mięśniową u kobiet

Witamina D Zwieksza Mase Miesniowa U KobietNaukowcy z University of Birmingham wykazali, że zwiększenie poziomu aktywnej witaminy D - (dowiedz się więcej o witaminie D) może pomóc zwiększać beztłuszczową masę ciała (mięśni) u ludzi.

Dr Zaki Hassan-Smith z University of Birmingham: "Mamy dobre zrozumienie tego, jak witamina D działa na kości, ale wciąż musimy dowiedzieć się więcej o tym, jak to działa na mięśnie. Wyzwania opieki zdrowotnej takie jak otyłość i starzenia się populacji, pomaga zrozumieć jak ważna jest odpowiednia zawartość masy miesniowej. "

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Lubisz na ostro? Kapsaicyna piperyna i imbir

Kapsaicyna Piperyna Imbir

Kapsicyna, piperyna i imbir

 Papryka , pieprz i imbir to jako przyprawy są cennym składnikiem wykorzystywanym we wszystkich kuchniach świata. Związki w nich obecne, nadają charakterystyczny smak, aromat i kolor wielu potrawom. Poprzez oddziaływanie na zmysły smaku i zapachu, poprawiają także nasz apetyt. Wiele wyników badań potwierdza ich szerokie dzia­łanie prozdrowotne (1).

Dzisiaj zajmiemy się 3 bardzo znanymi ostrymi przyprawami. Papryką, w której znajduje się kapsaicyna, pieprzem zawierającym piperynę oraz imbirem.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Ziemniaki na diecie. Dieta redukcyjna. Jeść czy nie jeść?

B2ap3 Small Isolated PotatoesZiemniaki w diecie i na diecie

Bardzo często zbierając wywiad żywieniowy od swoich klientów słyszę następujące słowa: „ zaczynam zdrową dietę, już zdążyłem/łam wyeliminować ziemniaki”. Albo inne pytanie: czym zastąpić ziemniaki w diecie? Czy ziemniaki rzeczywiście są diabelskim warzywem pozbawionym wartości odżywczych i powodującym tylko tycie? Zacznijmy obalać mity.

Najwcześniej w Polsce ziemniaki były uprawiane przez aptekarzy wrocławskich. Już w 1569 roku był hodowany jako lekarstwo w ogrodach botanicznych aptek wrocławskich. Oficjalnie to własnie rok 1683 uważa się za początek uprawy ziemniaka w Polsce . Obecnie ziemniak jest podstawowym składnikiem diety większości Polaków. Mimo mniejszej produkcji ziemniaka, jego spożycie jest cały czasy wysokie, w ostatnich dziesięciu latach wynosiło 116-130 kg rocznie w przeliczeniu na jedną osobę (1)

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Kreatyna - działanie, dawkowanie, faza ładowania i skutki uboczne kreatyny

B2ap3 Thumbnail Kreatyna 

Historia kreatyny 

W 1832 kreatyna została odkryta przez francuskiego badacza Michaela Eugenia Chevereula. Swoją nazwę zawdzięcza słowu kreas  (pochodzącego z języka greckiego), a oznaczającego mięso. To właśnie w produktach pochodzenia zwierzęcego zawartość kreatyny jest największa. Badania ze względu na duży koszt uzyskiwania kreatyny z mięsa zahamowały rozwój badań aż do 1927 r., kiedy to ponownie wzrosło zainteresowanie tym związkiem po odkryciu fosfokreatyny i jej znaczenia w przemianach energetycznych. W roku 1950 w USA rozpoczęto produkcję syntetycznej kreatyny co zapoczątkowało szereg badań związanych z zastosowaniem kreatyny w sporcie (Nastaj 2012).

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Gluten - morderca czy żyła złota? Co to jest gluten i gdzie go znajdziemy?

GlutenGluten morderca czy żyła złota ?

Gluten, gluten, gluten z każdej strony atakuje nas gluten. Ostatnio widziałem reklamy wodę bezglutenowej, a także płatków kukurydzianych BEZGLUTENOWYCH!!! Otwierając dzisiaj opakowanie z pyszną wołowinką na tatara mój wzrok przykuł wielki napis "może zawierać gluten"!!!

Czy gluten jest rzeczywistym niebezpieczeństwem dla ludzi zdrowych czy tylko świetnie zorganizowanym modnym tematem generującym miliardowe przychody? Na te pytania spróbuję odpowiedzieć w poniższym artykule.

Czytaj dalej
Oceń ten wpis:

Fortyfikowanie kwasem foliowym żywności

B2ap3 Thumbnail Greens

 Spożycie artykułów spożywczych wzbogaconych w kwas foliowy(czytaj więcej) (odpowiedzialny za wiele funkcji biologicznych), wiązało się z obniżoną liczbą przypadków wrodzonych wad serca, wynika z najnowszych badań opublikowanych w American Heart Association Jurnal Circulation.

Czytaj dalej
Oceń ten wpis:

Najczęściej popełniane błędy podczas odchudzania

Błędy podczas odchudzania:Bledy Podczas Odchudzania

Zbyt niska kaloryczność diety lub dodatkowe obniżenie kaloryczności diety

Diety o kaloryczności 1000 czy nawet 800 kcal to żadna nowość. Niestety zbyt mocne ograniczenie kaloryczności może spowodować obniżenie tempa metabolizmu. A co się wtedy stanie? Po początkowej szybkiej utracie wagi (najczęściej spada masa mięśniowa, a nie tłuszczowa) następuje zahamowanie spadku masy ciała, a po pewnym czasie dochodzi do zwiększenia wagi. Z reguły do wartości nawet wyższych niż przed rozpoczęciem odchudzania. Efekt ten nazywany jest popularnie efektem jo-jo. Jak go uniknąć? Stosując obniżenie kalorii maksymalnie o 1000kcal w stosunku do swojego całkowitego zapotrzebowania kalorycznego, pamiętając aby wartość ta nie była niższa niż wartość podstawowej przemiany materii (kliknij aby obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne)

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Otyłość matki, a rozwój mikroflory jelitowej u noworodka

Otylosc MatkiOtyłość matki, a rozwój mikroflory jelitowej u noworodka - nowe badania przeprowadzone na University of Colorado Anschutz Medical Campus wykazały, że hormony znajdujące się w mleku matki, mogą mieć korzystny wpływ na rozwój zdrowej mikroflory jelitowej niemowlęcia. Chroniąc je potencjalnie przed zapaleniem jelit, otyłością i innymi chorobami w późniejszym wieku.

Jest to pierwsze badanie sugerujące, że hormony w ludzkim mleku mogą odgrywać ważną rolę w kształtowaniu zdrowej mikroflory u niemowląt" - mówi Bridget Young (współautorka badania i profesor żywienia dzieci i młodzieży w CU Anschutz).

Czytaj dalej
Oceń ten wpis:

Probiotyki i prebiotyki w sporcie

B2ap3 Thumbnail I Sanprobi Super Formula 40 Kaps

Probiotyki w sporcie

Osoby uprawiające sport amatorsko, a tym bardziej profesjonalni zawodnicy ze względu na wysoką aktywność fizyczną są bardziej narażeni na infekcję dróg oddechowych oraz przewodu pokarmowego (od 20% do nawet 50% sportowców). Choroby te źle wypływają na kondycję psychiczną i fi­zyczną sportowca pogarszając osiągane w wyniki sportowe. Uważa się, że nieodpowiedni skład mikroflory jelitowej, często występujący u zawodowych sportowców, może być powiązany ze zwiększoną podatnością na infekcje. Probiotyki i prebiotyki znajdują coraz szersze zastosowanie w zapobieganiu i leczeniu chronicznych infekcji oraz innych chorób u sportowców (1).

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Już wychodzisz ?

Masz jakieś pytania ? - zapraszam do formularza kontaktowego - kliknij lub z chęcią odpowiem na wszelkie pytania pod nr telefonu 609492936

Nie lubisz dzwonić? Umów wizytę w gabinecie lub konsultację online poprzez serwis Znanylekarz.pl klikając obrazek poniżej.

Jakub Piotrowski - ZnanyLekarz.pl

Zapraszam również do lektury mojego bloga dietetycznego

Kontakt

Dietetyk w Szczecinie Jakub Piotrowski

Adres: Jarowita 9a/1, 70-501 Szczecin
Telefon: 609 492 936

kontakt@dietetykwszczecinie.pl