Blog dietetyka J. Piotrowskiego

Na blogu znajdziecie wszystko, co chcielibyście dowiedzieć się o diecie i treningach. To porady zarówno dla osób chcących zdrowo się odżywiać, jak i tych, dla których liczy się cel w postaci zwiększenia masy mięśniowej, jak i wręcz przeciwnie - pozbycia się zbędnych kilogramów. Mam nadzieję, że mój blog dietetyczny spodoba się Wam i będziecie tutaj często wracać.

Witamina D zwiększa masę mięśniową u kobiet

Witamina D Zwieksza Mase Miesniowa U KobietNaukowcy z University of Birmingham wykazali, że zwiększenie poziomu aktywnej witaminy D - (dowiedz się więcej o witaminie D) może pomóc zwiększać beztłuszczową masę ciała (mięśni) u ludzi.

Dr Zaki Hassan-Smith z University of Birmingham: "Mamy dobre zrozumienie tego, jak witamina D działa na kości, ale wciąż musimy dowiedzieć się więcej o tym, jak to działa na mięśnie. Wyzwania opieki zdrowotnej takie jak otyłość i starzenia się populacji, pomaga zrozumieć jak ważna jest odpowiednia zawartość masy miesniowej. "

Czytaj dalej
Oznaczone w:

Lubisz na ostro? Kapsaicyna piperyna i imbir

 

Kapsicyna, piperyna i imbir

Papryka , pieprz i imbir to ostre przyprawy, które są cennym składnikiem wykorzystywanym we wszystkich kuchniach świata. Związki w nich obecne, nadają charakterystyczny smak, aromat i kolor wielu potrawom. Poprzez oddziaływanie na zmysły smaku i zapachu, poprawiają także nasz apetyt. Wiele wyników badań potwierdza ich szerokie dzia­łanie prozdrowotne (1). Ostre Przyprawy, którymi się szisiaj zajmiemy się to Papryką, w której znajduje się kapsaicyna, pieprzem zawierającym piperynę oraz imbirem.

Kapsaicyna


Kapsaicyna jest organicznym związkiem chemicznym z grupy alkaloidów będąca składnikiem pieprzu i ostrej papryki rodzaju Capsi­cum (nadaje im ostry smak) (2) (3). Po raz pierwszy kapsaicyna została wyizolowana z owocu papryki czerwonej w 1846 roku, a w 1930 roku dokonano jej sztucznej syntezy na drodze chemicznej (2)

Najważniejsze właściwości kapsaicyny możliwe do zastosowania w medycynie to właściwości drażniące i przeciwbólowe, wpływ na termoregulację oraz przyspieszenie metabolizmu tkanki tłuszczowej, działanie antyoksydacyjne, obniżające ciśnienie czy przeciwdrobnoustrojowe (4). Wykazano również, że użycie kapsaicyny stanowi jedną z alternatywnych opcji leczniczych u pacjentów z czyn­nościowym schorzeniami pęcherza moczowego (2).

Pieprz - piperyna


Pieprz, co potwierdzają również badania jest najpopularniejszą na świecie i w Polsce przyprawą. Do celów kulinarnych używa się głównie pieprzu czarnego, lecz również dużą popularnością cieszą się jego rodzaje: pieprz biały, zielony, czerwony oraz mieszanki je zawierające. Pieprz biały i czarny otrzymywane z tej samej rośliny - Piper nigrum L.. Pieprz czarny otrzymuje się z owoców jeszcze niedojrzałych, podczas gdy biały z owoców już dojrzałych Głównym alkaloidem obecnym w pieprzu, odpowiedzialnym za jego ostry, piekący smak jest piperyna, kształtuje ona około 98% ogólnego wrażenia ostrości w pieprzu (5).

Działanie piperyny

  • · wzmaga wydzielanie soków trawiennych, zwiększa uwalnianie enzymów proteolitycznych, czyli tych, które są odpowiedzialne za rozkładanie białek
  • · nasila procesy lipolizy (przyspiesza spalanie tłuszczu)
  • · podnosi temperaturę ciała tym samym wzmaga metabolizm, ale równocześnie podnosi anabolizm białek (przyswajanie białek, budowę tkanki łącznej właściwej i mięśniowej)
  • · wywiera wpływ na większą biodostępność składników odżywczych tj. selenu, p-karotenu, witamin z grupy B, kurkuminy
  • · działa lekko moczopędnie
  • · uchodzi za jeden z afrodyzjaków.
  • · poprawia krążenie krwi tym samym znacznie polepsza ukrwienie tkanek
  • · działa antydepresyjnie w stanach przewlekłego stresu
  • · obniża ciśnienie krwi
  • · działa antydepresyjnie i polepsza proces myślenia
  • · ma właściwości przeciwutleniające
  • · ostatnie badania wykazują, ze alkaloid ten wykazuje działanie cytotoksyczne na komórki nowotworowe, w tym czerniaka - przyczynia się on do zmniejszania ich wzrostu
  • · w medycynie ludowej, chińskiej i indyjskiej stosowana w leczeniu zaparć, biegunek, bólu ucha, gangreny, chorób serca, przepukliny, bezsenności, niestrawności, bólu stawów, oparzeń słonecznych, próchnicy zębów, anginy

Imbir


Imbir jest jedną z najstarszych roślin przyprawowych i leczniczych. Roślina ta obecnie nie występuje w stanie dzikim. Uprawiana jest w wielu krajach i regionach o klimacie tropikalnym Imbir jest z pewnością rośliną o dużym potencjale leczniczym. Właściwości te znane były już w starożytności (6)

Zapisy w literaturze sugerują, że imbir był również wysoko cenionym towarem handlowym. W XIII i XIV wieku, jeden funt imbiru (1 funt = 0,45 kg), warty był tyle samo, co jedna owca (1)!

Dziś skutecznie potwierdza się duże możliwości stosowania imbiru w medycynie. Coraz więcej jest prac opisujących imbir jako roślinę o działaniu przeciwzapalnym, przeciwbólowym, przeciwmiażdżycowym, przeciwwymiotnym:

  • · Działanie przeciwbólowe imbiru znane jest od wieków. Na początku 1980 roku stwierdzono, że imbir ma także działanie przeciwzapalne, o czym świadczy jego hamujący wpływ na syntezę prostaglandyn
  • · Aktywność przeciwzapalna potwierdzona w badaniach jest podobna do aktywności witaminy C
  • · Szereg badań potwierdziło przeciwwymiotne działanie imbiru. Badania dotyczyły nudności wywołanych chorobą lokomocyjną, ciążą, chemioterapią przeciwnowotworową
  • · Badania potwierdziły możliwość wykorzystania ekstraktu z kłącza imbiru w leczeniu stanów zapalnych kości i stawów
  • · Bardzo ważne jest również działanie przeciwzakrzepowe imbiru, poprzez zmniejszenie produkcji tromboksanu. (6)
  • · W badania potwierdzono również działanie obniżające poziom cholesterolu i trójglicerydów, kliknij aby obniżyc u siebie cholesterol
  • · Dane literaturowe wskazują na właściwości przeciwbakteryjne imbiru. (1)

Podsumowanie:

Tak jak widać ostre przyprawy są bardzo zdrowe. Należy jednak uważać ze spożywaniem ich w przypadku chorób układu pokarmowego takich jak np wrzody. A jakie ostre przyprawy Wy lubicie najbardziej?

Bibliografia

Bartosz Kulczyński Anna Gramza-Michałowska.Znaczenie żywieniowe imbiru. Bromat. Chem. Toksykol. 2016, 1, strony 57 - 63.
Kajetan Juszczak Piotr J. THOR1 Vol. LI, 1-4, 2011: 91-98.Zastosowanie kapsaicyny i lidokainy w zaburzeniach czynnościowych pęcherza moczowego. [red.] 91-98. FOLIA MEDICA CRACOVIENSIA. 2011, 1-4.
OLSZEWSKA JUSTYNA.Kapsaicyna - lek czy trucizna? Kosmos. 2010, Tom 59, 1-2 (286-287), strony 133-139.
B Tomasz Pieńko.Kapsaicyna - właściwości, zastosowania i perspektywy. Wydz. Farm. WUM,. 2013, 2, strony 11-17.
Joanna Newerli - Guz - Zawartość piperyny w różnych rodzajach pieprzu dostępnych na rynku trójmiasta. Bromat. Chem.toksykol. - XLIV. 2011, 3, strony 890 - 893.
Anna Grys Zdzisław Łowicki1, Anna Parus.Właściwości lecznicze imbiru ( Zingiber officinale Roscoe). Postępy Fitoterapii. 2010, 1, strony 42-45.

 

 

Reklama Min

 Jeżeli wpis Ci się spodobał udostępnij go proszę lub skomentuj :)

 

Czytaj dalej
Oznaczone w:

Ziemniaki na diecie. Dieta redukcyjna. Jeść czy nie jeść?

B2ap3 Small Isolated PotatoesZiemniaki w diecie i na diecie

Bardzo często zbierając wywiad żywieniowy od swoich klientów słyszę następujące słowa: „ zaczynam zdrową dietę, już zdążyłem/łam wyeliminować ziemniaki”. Albo inne pytanie: czym zastąpić ziemniaki w diecie? Czy ziemniaki rzeczywiście są diabelskim warzywem pozbawionym wartości odżywczych i powodującym tylko tycie? Zacznijmy obalać mity.

Najwcześniej w Polsce ziemniaki były uprawiane przez aptekarzy wrocławskich. Już w 1569 roku był hodowany jako lekarstwo w ogrodach botanicznych aptek wrocławskich. Oficjalnie to własnie rok 1683 uważa się za początek uprawy ziemniaka w Polsce . Obecnie ziemniak jest podstawowym składnikiem diety większości Polaków. Mimo mniejszej produkcji ziemniaka, jego spożycie jest cały czasy wysokie, w ostatnich dziesięciu latach wynosiło 116-130 kg rocznie w przeliczeniu na jedną osobę (1)

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Najnowsze Komentarze
Gość — Bangkok
Nie wyobrażam sobie życia bez ziemniaków!
niedziela, 29, styczeń 2017 15:22

Kreatyna - działanie, dawkowanie, faza ładowania i skutki uboczne kreatyny

B2ap3 Thumbnail Kreatyna 

Kreatyna

Historia kreatyny 

W 1832 kreatyna została odkryta przez francuskiego badacza Michaela Eugenia Chevereula. Swoją nazwę zawdzięcza słowu kreas  (pochodzącego z języka greckiego), a oznaczającego mięso. To właśnie w produktach pochodzenia zwierzęcego zawartość kreatyny jest największa. Badania ze względu na duży koszt uzyskiwania kreatyny z mięsa zahamowały rozwój badań aż do 1927 r., kiedy to ponownie wzrosło zainteresowanie tym związkiem po odkryciu fosfokreatyny i jej znaczenia w przemianach energetycznych. W roku 1950 w USA rozpoczęto produkcję syntetycznej kreatyny co zapoczątkowało szereg badań związanych z zastosowaniem kreatyny w sporcie (Nastaj 2012).

Czytaj dalej
Oznaczone w:

Gluten - morderca czy żyła złota? Co to jest gluten i gdzie go znajdziemy?

GlutenGluten morderca czy żyła złota ?

Gluten, gluten, gluten z każdej strony atakuje nas gluten. Ostatnio widziałem reklamy wodę bezglutenowej, a także płatków kukurydzianych BEZGLUTENOWYCH!!! Otwierając dzisiaj opakowanie z pyszną wołowinką na tatara mój wzrok przykuł wielki napis "może zawierać gluten"!!!

Czy gluten jest rzeczywistym niebezpieczeństwem dla ludzi zdrowych czy tylko świetnie zorganizowanym modnym tematem generującym miliardowe przychody? Na te pytania spróbuję odpowiedzieć w poniższym artykule.

Czytaj dalej

Fortyfikowanie kwasem foliowym żywności

B2ap3 Thumbnail Greens

 Spożycie artykułów spożywczych wzbogaconych w kwas foliowy(czytaj więcej) (odpowiedzialny za wiele funkcji biologicznych), wiązało się z obniżoną liczbą przypadków wrodzonych wad serca, wynika z najnowszych badań opublikowanych w American Heart Association Jurnal Circulation.

Czytaj dalej

Najczęściej popełniane błędy podczas odchudzania

Błędy podczas odchudzania:Bledy Podczas Odchudzania

Zbyt niska kaloryczność diety lub dodatkowe obniżenie kaloryczności diety

Diety o kaloryczności 1000 czy nawet 800 kcal to żadna nowość. Niestety zbyt mocne ograniczenie kaloryczności może spowodować obniżenie tempa metabolizmu. A co się wtedy stanie? Po początkowej szybkiej utracie wagi (najczęściej spada masa mięśniowa, a nie tłuszczowa) następuje zahamowanie spadku masy ciała, a po pewnym czasie dochodzi do zwiększenia wagi. Z reguły do wartości nawet wyższych niż przed rozpoczęciem odchudzania. Efekt ten nazywany jest popularnie efektem jo-jo. Jak go uniknąć? Stosując obniżenie kalorii maksymalnie o 1000kcal w stosunku do swojego całkowitego zapotrzebowania kalorycznego, pamiętając aby wartość ta nie była niższa niż wartość podstawowej przemiany materii (kliknij aby obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne)

Czytaj dalej
Oznaczone w:

Otyłość matki, a rozwój mikroflory jelitowej u noworodka

Otylosc MatkiOtyłość matki, a rozwój mikroflory jelitowej u noworodka - nowe badania przeprowadzone na University of Colorado Anschutz Medical Campus wykazały, że hormony znajdujące się w mleku matki, mogą mieć korzystny wpływ na rozwój zdrowej mikroflory jelitowej niemowlęcia. Chroniąc je potencjalnie przed zapaleniem jelit, otyłością i innymi chorobami w późniejszym wieku.

Jest to pierwsze badanie sugerujące, że hormony w ludzkim mleku mogą odgrywać ważną rolę w kształtowaniu zdrowej mikroflory u niemowląt" - mówi Bridget Young (współautorka badania i profesor żywienia dzieci i młodzieży w CU Anschutz).

Czytaj dalej

Probiotyki i prebiotyki w sporcie

B2ap3 Thumbnail I Sanprobi Super Formula 40 Kaps

Probiotyki w sporcie

Osoby uprawiające sport amatorsko, a tym bardziej profesjonalni zawodnicy ze względu na wysoką aktywność fizyczną są bardziej narażeni na infekcję dróg oddechowych oraz przewodu pokarmowego (od 20% do nawet 50% sportowców). Choroby te źle wypływają na kondycję psychiczną i fi­zyczną sportowca pogarszając osiągane w wyniki sportowe. Uważa się, że nieodpowiedni skład mikroflory jelitowej, często występujący u zawodowych sportowców, może być powiązany ze zwiększoną podatnością na infekcje. Probiotyki i prebiotyki znajdują coraz szersze zastosowanie w zapobieganiu i leczeniu chronicznych infekcji oraz innych chorób u sportowców (1).

Czytaj dalej
Oznaczone w:

Węglowodany rafinowane mogą zwiększać ryzyko wystąpienia depresji i innych chorób

B2ap3 Small 7774911146 57d4e312ae B

Co to są Rafinowane węglowodany?

Rafinowane węglowodany są to węglowodany oczyszczone. Oczyszczenie oznacza przetworzenie, a jak wiadomo im bardziej produkt przetworzony tym gorszy dla naszego zdrowia. Szczególnie niebezpieczne są rafinowane cukry proste czyli nasz popularny biały cukier. Do innych źródeł węglowodanów rafinowanych należą: białe pieczywo, biały ryż, biała mąka (wszystkie ciasteczka i słodycze – niestety dodatkowo posiadają jeszcze źródła tłuszczów trans), syrop glukozowy czy glokozowo-fruktozowy.

Czytaj dalej
Oznaczone w: