Co to jest Jod? Normy spożycia jodu, jod w organizmie. Niedobór jodu

 

JodCo to jest Jod

Jod jest pierwiastkiem szeroko występującym w przyrodzie. Występuje zarówno w powietrzu, glebie jak i wodzie. Jego pierwotne pochodzenie to skały bogate w jod, gdzie poprzez proces wietrzenia trafiał do oceanów. Jest niezbędny do życia, a niestety u dużej części społeczeństwa występują jego niedobory. Według WHO nawet 2 miliardy ludzi ma niedobory jodu.

 

Normy spożycia jodu, zapotrzebowanie na jod

Wytyczne WHO dotyczące normy dziennego spożycia jodu wynoszą: 150 μg dla dorosłych i dzieci powyżej 12 roku życia, 250 μg dla kobiet karmiących i będących w ciąży, 90 μg dla dzieci do 5 roku życia oraz 120 μg dla dzieci w przedziale wiekowym od 6 do 12 lat.

Jod w organiźmie – funkcje

Jod w organizmie jest niezbędny do prawidłowej pracy tarczycy. Bierze udział w produkcji hormonów tarczycy: tyroksyny i trójjodotyroniny. Jest odpowiedzialny za prawidłowy rozwój intelektualny dzieci. Pełni również ważną rolę termoregulacji i prawidłowym rozwoju układów nerwowego i kostnego.

Niedobór jodu

Skutki niedoboru jodu u dzieci powodują gorszy rozwój intelektualny. Problemu z układem nerwowym i kostnym a także niski wzrost. U dorosłych powstanie wola i nieprawidłową pracę tarczycy. Niedoczynność tarczycy spowodowana niedoborem jodu objawia się: zwiększeniem wagi, ospałością, brakiem energii, wypadaniem włosów, złym samopoczuciem.

Warzywa goitrogenne – mogące powodować braki jodu w organizmie

Goitryna znajdująca się w warzywach takich jak kapusta, brokuł, kalafior może zmniejszać wychwyt jodu przez tarczyce.

Pokarm bogaty w jod – jod nad morzem

Dlaczego mówimy jod nad morzem? Produkty bogate w jod to przede wszystkim produkty pochodzenia morskiego: ryby morskie, glony, a także rośliny żyjące na glebach bogatych w jod. Gleby bogate w jod występują blisko zbiorników morskich . Swoje wzbogacenie zawdzięczają temu że jod występujący powietrzu wraca pod postacią opadów deszczu i śniegu. Im dalej od zbiorników morskim tym zawartość jodu w glebie i powietrzu zmniejsza się. W Polsce najniższa koncentracja jodu występuje w Małopolsce i obszarze Sudetów. Bogaty w jod jest również nabiał i jaja. W Polsce jodowana dodatkowo jest sól, a poprzez optymalne modyfikacje składu paszy bydła, także mleko.

Zawartość jodu w produktach spożywczych tabela

Nazwa produktu (100g)

jod (µg)

Glony morskie

63000

Sól kamienna jodowana

2293

Dorsz filet

109

Mintaj filet

101

Krewetki

41

Makrela

40

Ser żółty

30

Orzechy

17

Brokuły

15

Szpinak

12

Sery pleśniowe

11

Jajo kurze

10

Płatki owsiane

6

Ser twarogowy

4

 

Infografika:

Jod W Diecie

Oceń ten wpis:

Podobne wpisy

 

Już wychodzisz ?

Masz jakieś pytania ? - zapraszam do formularza kontaktowego - kliknij lub z chęcią odpowiem na wszelkie pytania pod nr telefonu 609492936

Nie lubisz dzwonić? Umów wizytę w gabinecie lub konsultację online poprzez serwis Znanylekarz.pl klikając obrazek poniżej.

Jakub Piotrowski - ZnanyLekarz.pl

Zapraszam również do lektury mojego bloga dietetycznego

Kontakt

Dietetyk w Szczecinie Jakub Piotrowski

Adres: Jarowita 9a/1, 70-501 Szczecin
Telefon: 609 492 936

kontakt@dietetykwszczecinie.pl