Blog dietetyka J. Piotrowskiego

Na blogu znajdziecie wszystko, co chcielibyście dowiedzieć się o diecie i treningach. To porady zarówno dla osób chcących zdrowo się odżywiać, jak i tych, dla których liczy się cel w postaci zwiększenia masy mięśniowej, jak i wręcz przeciwnie - pozbycia się zbędnych kilogramów.

Sól w diecie. Dlaczego sól jest niezdrowa? Nadmiar soli w diecie. Sól a sód.

Sol W DiecieSól w diecie. Dlaczego sól jest niezdrowa? Nadmiar soli w diecie. Sól a sód

Dawniej sól była przywilejem tylko najbogatszych. Dzisiaj ciężko o przetworzony produkt spożywczy niezawierający soli. Średnie spożycie soli przez Polaków to 15 gram dziennie. A to dużo za dużo.

Dzienna norma spożycia soli

Dziennie nie można spożywać więcej niż 5g soli, gdyż nadmiar soli w diecie jest niezdrowy. 5 g soli to odpowiednik 2g sodu. Na produktach zawartość sodu najczęściej wymieniana jest w mg więc 5g soli odpowiada 2000mg sodu. Bardzo ważną sprawą, o której nie wszyscy wiedzą jest to, iż dzienne normy spożycia soli nie dotyczą samego solenia !!! Należy zwrócić również szczególną uwagę na naturalnie występujący sód w produktach.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Dieta dla piłkarza, czyli co jeść będąc piłkarzem?

Dieta Piłkarza

Dieta piłkarza

Dieta dla piłkarza jest niemal tak samo ważna jak trening. Na nic technika, przyspieszenie, drybling jeżeli organizm nie będzie miał skąd czerpać odpowiedniej energii. Przy złej diecie rośnie również ryzyko kontuzji. Niestety profesjonalne żywienie w polskim sporcie jest jeszcze bardzo często bagatelizowane i kończy się na przysłowiowym bananie po treningu. Na szczęście powoli rośnie samoświadomość trenerów i zawodników i coraz częściej wprowadzana jest dobrze zbilansowana dieta. To samo dotyczy suplementacji. Miałem sytuację, w której medalistka olimpijska nie stosowała, żadnych suplementów czy odżywek.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Dietetyczne potrawy na Wielkanoc, czyli jak odchudzić święta

 

Dietetyczne Potrawy Na WielkanocDietetyczne potrawy na Wielkanoc - dietetyczna Wielkanoc

Dietetyczne potrawy na Wielkanoc mogą z powodzeniem zastąpić tradycyjne ciężkie i kaloryczne dania podawane na Wielkanocnym stole. Drobne sztuczki dietetyczne pozwolą poznać zamienniki, dzięki którym swięta dalej pozostaną magiczne. Dietetyczne przepisy na Wielkanoc nie muszą przy tym być niesmaczne. Dzisiaj dowiemy się jak przejść przez święta, aby nie wrócić z balastem dodatkowych kilogramów.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Orzesznica wyniosła, orzechy brazylijskie i selen

 

Orzesznica Wyniosla Orzech BrazylijskiOrzesznica wyniosła, orzechy brazylijskie i selen

Orzesznica wyniosła jest to drzewo osiągające wysokość 50 metrów, zwane również orzechem brazylijskim. Jest drzewem długowiecznym mocno rozprzestrzenionym w obszarze Amazonii. Orzesznica wyniosła pełni bardzo ważną rolę społecznoekonomiczną. Oprócz drewna pozyskuje się z niej orzechy brazylijskie. Drzewo może produkować więcej niż 150 kg orzechów / rok. Gatunek jest rozmnażany naturalnie. Trzy kraje Boliwia, Brazylia i Peru są odpowiedzialne za całą produkcje 20 000 ton orzechów brazylijskich sprzedanych na rynku światowym. W porównaniu z 710 000 tonami orzechów ziemnych – nie jest to duża ilość.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Dieta Dash. Co to jest dieta dash i na czym polega?

Dieta Dash

Dieta Dash

Co to jest dieta dash?

Dieta Dash (Dietary Approaches to Stop Hypertension) jest to dieta, której głównym celem jest obniżenie ciśnienia tętniczego. Jest dietą podobną do diety śródziemnomorskiej.  Na czym polega dieta DASH? Dieta Dash polega na obniżeniu podaży węglowodanów prostych, tłuszczu i soli przy jednoczesnym zwiększeniu spożycia warzyw i owoców. Ważna jest także wysoka podaż błonnika pokarmowego. Działanie diety dash jest udowodnione klinicznie.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Najlepsza dieta na trądzik pospolity i różowaty

Dieta Na Tradzik

Najlepsza dieta na trądzik pospolity i różowaty

Dieta (jadłospis) na trądzik powinna być dietą zróżnicowaną i zbilansowaną. Należy do minimum ograniczyć spożywanie cukrów prostych (słodycze, słodkie napoje, ciastka) zwiększając podaż węglowodanów złożonych (pieczywo pełnoziarniste, ryże i kasze).W badaniach wykazano, że produkty o wysokim indeksie glikemicznym nasilają zmiany trądzikowe. Ponadto dieta o wysokim indeksie glikemicznym wpływa na zbyt wysoki poziom insuliny i IGF-1, co z kolei powoduje zwiększone namnażanie się komórek gruczołów łojowych i ilości samego łoju.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Antygrypina na Thermomix – domowy sposób na przeziębienie

 

AntygrypinaAntygrypina – domowe sposoby na przeziębienie

Antygrypina to świetny domowy sposób na przeziębienia. Jako, że mamy ostatnie dni ładnej pogody, warto zastanowić się, jak walczyć z szalejącymi jesienią chorobami. Coraz więcej osób z wygody sięga po antybiotyki. Nie jest to dobre rozwiązanie, gdyż nasza naturalna flora bakteryjna po antybiotykoterapii „wraca do siebie” aż przez 7 lat. A to właśnie flora bakteryjna odpowiedzialna jest w dużej mierze za naszą odporność. Jak naturalnie stworzyć sobie „zdrowy antybiotyk", który nie wytrzebi „naszych bakterii”? Prezentuję własny przepis na antygrypinę, którą można (ale nie trzeba) przygotować w Thermomixie

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Tlenek azotu czyli: sok z buraka, szpinak, pestki dyni

Tlenek Azotu

Sok z buraka, szpinak, pestki dyni

Tlenek azotu

Tlenek azotu (NO) w naszym organizmie może powstawać w procesie redukcji azotynów. Inną drogą powstawania NO jest synteza z argininy. Jak działanie tlenku azotu mogą wykorzystać sportowcy? Tlenek azotu bierze udział w regulacji tempa przepływu krwi. Przyczynia się więc do rozszerzenia się naczyń krwionośnych i gwałtownego wzrostu tempa zaopatrywania komórek w substancje odżywcze. Zmniejsza także agregacje płytek krwi co przeciwdziała zakrzepom. Przyspiesza gojenie się ran ( zmniejsza czas trwania kontuzji), ma istotną rolę w regeneracji tkanki mięśniowej, jak również w jej wzroście. Tlenek azotu jest również ważnym neurotransmiterem, czyli bierze udział w przesyłaniu informacji pomiędzy komórkami.

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Nietolerancja laktozy i alergia na białko mleka krowiego – czyli kiedy mleko szkodzi

Nietolerancja Laktozy Min

Nietolerancja laktozy i alergia na białko mleka krowiego 

Nietolerancja laktozy i alergia na białko mleka krowiego to bardzo ciekawy temat dotykający w przypadku nietolerancji nawet 20-37 % Polaków. Mleko opisywałem już w mitach dietetycznych. Mój wpis dotyczył braku negatywnych skutków stosowania mleka u zdrowych osób. A jak mleko działa na osoby z nietolerancją i alergią?

Zacznijmy od różnicy pomiędzy alergią  a nietolerancją. Oba stany wywoływane są niepożądaną reakcją na jedzenie które spożyjemy, ale tylko w alergii związana jest z reakcją odpowiednich przeciwciał i układu immunologicznego inaczej nazywanego odpornościowym. Alergia dotyczy białek mleka, a nietolerancja przede wszystkim relacji pomiędzy laktozą i laktazą.

 

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Czym można posłodzić herbatę i kawę? Cukier biały czy brązowy?

Czym SłodzicCzym słodzić?

Czym można posłodzić herbatę i kawę? Jaki jest najzdrowszy cukier? To pytanie zadaje sobie wiele osób przechodzących na dietę. Czy cukier może w ogóle być zdrowy? Już samo ograniczenie słodkich napojów oraz słodzenie cukrem kawy czy herbaty, może przyczynić się do spadku wagi, a przede wszystkim spadku poziomu cukru we krwi.  A zatem czym możemy słodzić?

Czytaj dalej
Oznaczone w:
Oceń ten wpis:

Już wychodzisz ?

Masz jakieś pytania ? - zapraszam do formularza kontaktowego - kliknij lub z chęcią odpowiem na wszelkie pytania pod nr telefonu 609492936

Nie lubisz dzwonić? Umów wizytę w gabinecie lub konsultację online poprzez serwis Znanylekarz.pl klikając obrazek poniżej.

Jakub Piotrowski - ZnanyLekarz.pl

Zapraszam również do lektury mojego bloga dietetycznego

Kontakt

Dietetyk w Szczecinie Jakub Piotrowski

Adres: Jarowita 9a/1, 70-501 Szczecin
Telefon: 609 492 936

kontakt@dietetykwszczecinie.pl