Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

B2ap3 Small Obliczanie Kalorycznoci

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Obliczanie zapotrzebowania kalorycznego jest pierwszym i najważniejszym etapem układania diety. Wiadomym jest fakt, że w drodze do osiągnięcia wymarzonej sylwetki to właśnie dieta odgrywa najważniejszą rolę. To własnie podczas obliczania kaloryczności diety powstaje najwięcej błędów, dlatego poprowadzę Was za rękę i na przykładzie fikcyjnego Darka wykonamy wszystkie potrzebne obliczenia tego, ile kalorii dziennie przyjmować, aby zachować lub zmienić swoją wagę. 

Normy kaloryczne

Normy kaloryczne określają zapotrzebowanie kaloryczne dla danej grupy ludzi. Najczęściej dzielą się ze względu na płeć i wiek oraz rodzaj aktywności fizycznej

Zapotrzebowanie kaloryczne dla dzieci

Zapotrzebowanie kaloryczne dla dzieci w zalezności od wieku waha się: w wieku do 3 lat do około 1400kcal, w wieku 3-6 lat 1800-1900kcal, w wieku 7-9 1900-2100 kcal

Zapotrzebowanie kaloryczne dla nastolatków

Zapotrzebowanie kaloryczne dla nastolatków w zalezności od wieku waha się:  w wieku 10-15 lat 2000-2500kcal, w wieku 16> 2000-2300kcal dziewczynki 2500-3000 kcal chłopcy

Zapotrzebowanie kaloryczne dla dorosłych

Zapotrzebowanie kaloryczne dla nastolatków w zalezności od wieku waha się: u kobiet od 2000-2500kcal u męzczyzn od 2500-3200kcal

 

Obliczanie kaloryczności diety: 

Co to jest BMR?

BMR (Basal metabolic rate) jest to minimalna niezbędna do przeżycia ilość energii, którą nalezy dostarczyć wraz z pożywieniem. Aby zużyć tyle energii należałoby leżeć cały dzień nieruchomo w łóżku. W Polsce zamiast nazwy BMR uzywa się PPM (podstawowa przemiana materii). To właśnie BMR czy też inaczej mówiąc PPM będzie podstawą naszych obliczeń

Wzór na obliczenie zapotrzebowania kalorycznego

Do obliczenia zapotrzebowania kalorycznego posłuży nam wzór Harrisa – Benedicta. Jest to jeden z wielu wzorów to obliczania kaloryczności diety. Jednakże to tego wzoru używam w swoim gabinecie i uważam, że to właśnie on najlepiej odzwierciedla rzeczywiste zapotrzebowanie kaloryczne danej osoby. 

Dla mężczyzn przyjmuje on postać:

PPM = 66,47 + 13,7M + 5,0W – 6,76L

Dla kobiet natomiast:

PPM = 665,1 + (9,567*M) + (1,85*W) – (4,68*L)

gdzie:

M – oznacza masę ciała w kilogramach

W – wzrost w centymetrach

L – wiek w latach

Otrzymaną wartość musimy przemnożyć przez współczynnik aktywności fizycznej, aby otrzymać całkowitą przemianę materii (CPM):

 B2ap3 Thumbnail Obliczanie Kalorycznosci Wspczynnik Aktywnoci

CPM = PPM x współczynnik aktywności fizycznej

Przykład – obliczanie zapotrzebowania kalorycznego :

Obliczanie kaloryczności diety: Jako przykład posłuży nam Darek. Marek ma 25 lat, waży 70kg oraz mierzy 180cm wzrostu. Charakteryzuje się średnią aktywnością fizyczną. Najpierw obliczymy kaloryczność o zerowym bilansie kalorycznym, co oznacza, że na wyliczonej diecie Marek ani nie przytyje ani nie schudnie. W kolejnych krokach postaramy się zwiększyć oraz zredukować jego masę ciała.

Marek:

  • Lat 25
  • Waga: 70kg
  • Wzrost: 180kg

PPM = 66,47 + 13,7(70) + 5,0(180) – 6,76(25) = 1756,47 KCAL

CPM= PPM x współczynnik aktywności

CPM = 1756,47 x 1,7= 2960 KCAL

2960 Kcal jest to całkowite zapotrzebowanie kaloryczne Marka. Przy takiej ilości spożywanych codziennie kalorii jego waga się nie zmieni.

Ile kalorii jeść, aby przytyć?

Aby przytyć i zbudować masę mięśniową należy do otrzymanej wartości 2960 Kcal dodać 300kcal. Czyli musimy zwiększyć kaloryczność ponad, tą którą nasz organizm wydatkuje przez cały dzień. Jeżeli po tygodniu nie odnotujemy wzrostu wagi, to dodajemy kolejne 300kcal czyli łącznie 600kcal ponad nasze zapotrzebowanie. 

Ile kalorii jeść, żeby schudnąć?

Aby schudnać, czyli zredukować ilosć tkanki tłuszczowej  należy od otrzymanej wartości 2960 Kcal odjąć 1000kcal. Uważajmy jednak, by po odjęciu nie zejść poniżej 1300kcal. Niższa wartość kaloryczności spowolni metabolizm prowadząc do efektów odwrotnych od oczekiwanych - spadku masy mięśniowej i wzrostu procentowej zawartości tkanki tłuszczowej. Gwarantowany jest również wtedy efekt jojo,

Skoro już wiesz, ile kalorii dziennie powinieneś spożywać, oblicz kaloryczność swojej diety i zostaw ją w komentarzu :) Jak widać obliczanie zapotrzebowania kalorycznego to nic trudnego.

W razie problemów z obliczeniem kaloryczności diety lub jej ułożeniem zapraszam do współpracy

Zapraszam również do zakupu diet online:

 

 

Oceń ten wpis:

Podobne wpisy

 

Już wychodzisz ?

Masz jakieś pytania ? - zapraszam do formularza kontaktowego - kliknij lub z chęcią odpowiem na wszelkie pytania pod nr telefonu 609492936

Nie lubisz dzwonić? Umów wizytę w gabinecie lub konsultację online poprzez serwis Znanylekarz.pl klikając obrazek poniżej.

Jakub Piotrowski - ZnanyLekarz.pl

Zapraszam również do lektury mojego bloga dietetycznego

Kontakt

Dietetyk w Szczecinie Jakub Piotrowski

Adres: Jarowita 9a/1, 70-501 Szczecin
Telefon: 609 492 936

kontakt@dietetykwszczecinie.pl