x 

Twój koszyk jest pusty

Sposoby na Nowy Rok bez kaca - co jeść na kaca?

Barwne opisy następstwa ciężkiego alkoholowego picia powszechnie określanego mianem "kaca" pojawiają się już w pismach starożytnego Egiptu i Grecji, jak również w Starym Testamencie. Pomimo tak długiej historii, kac nie otrzymał zbyt wiele uwagi od badaczy (1). Pokazuje to tabela 1, w której wykazano stosunek wyszukiwań w Google do liczby artykułów recenzowanych w bazie pubmed (2).

 

Temat Google Pubmed
Alkohol 131.000.000 658.610
Kac 15.000.000 406
Demencja 12.400.000 113.677
Schizofrenia 8.750.000 88.679
Katar sienny 5.760.000 12.161
Głuchota 3.770.000 29.449

Czym jest kac?

Kac charakteryzuje połączeniem nieprzyjemnych objawów fizycznych i psychicznych, które występują po wypiciu dużej dawki alkoholu. Fizyczne objawy kaca to: zmęczenie, ból głowy, zwiększona wrażliwość na światło i dźwięk, zaczerwienienie oczu, bóle mięśni i pragnienie, zwiększone ciśnienie skurczowe krwi, szybkie bicie serca (tj tachykardia), drżenie i pocenie. Objawy psychiczne to: zawroty głowy; zaburzenia poznawcze i zaburzenia nastroju, zwłaszcza depresja, lęk i drażliwość. Zazwyczaj kac zaczyna w ciągu kilku godzin po zaprzestaniu picia, gdy stężenie alkoholu we krwi danej osoby (BAC) spada (1).

Aby wiedzieć jak walczyć z kacem, należy zrozumieć jakie zmiany w organizmie powoduje wprowadzony do niego alkohol:

  • Odwodnienie i zaburzenia równowagi elektrolitowej. Alkohol powoduje zwiększenie wydalania moczu z organizmu (działa jak lek moczopędny). 50 g alkoholu w 250 mililitrach (ml) wody powoduje eliminację 600 do 1000 ml wody w ciągu kilku godzin.
  • Zaburzenia pracy żołądka i jelit. Alkohol bezpośrednio podrażnia żołądek i jelita, powodując zapalenie błony śluzowej żołądka i opóźnienie opróżniania żołądka, zwłaszcza, gdy konsumowane są napoje o wysokiej zawartości alkoholu(czyli większe niż15 procent). Ponadto, alkohol zwiększa wytwarzanie kwasu żołądkowego co prowadzi do bólu brzucha, nudności i wymiotów doznawanych podczas kaca
  • Niski poziom cukru. Zaburzenia pracy wątroby i innych narządach (występujących w odpowiedzi na obecność alkoholu w organizmie) mogą prowadzić do niskiego poziomu cukru we krwi (hipoglikemia). Ponieważ glukoza jest głównym źródłem energii dla mózgu, hipoglikemia może przyczynić się do nasilenia objawów kaca takich jak: zmęczenie, osłabienie.
  • Zakłócenia snu i i rytmu biologicznego. Chociaż alkohol ma działanie uspokajające, które może promować zasypianie, zmniejsza czas spędzony w najkorzystniejszej biologicznie fazie snu (czyli Rapid Eye Movement [REM]) i zwiększa czas spędzony w głębokim (tj wolnofalowym) . Ponadto, alkohol rozluźnia mięśnie gardła, powodując zwiększenie chrapania i ewentualnie okresowe wstrzymanie oddechu (tj bezdech senny) (1).

W badaniach naukowych nie wykazano żadnego leku czy substancji, która całkowicie znosiłaby efekt kaca.

 

 

Jeżeli nie możemy walczyć z przyczyną, postarajmy się załagodzić objawy -  co jeść na kaca?

 Oto domowe sposoby na kaca: 

  1. Zjedz posiłek przed piciem Zjedzenie dużej ilość białka oraz węglowodanów bogatych w błonnik, pomoże zrównoważyć poziom cukru we krwi oraz zwiększy magazynowanie glukozy. Duża miska makaronu z pieczonym kurczakiem oraz warzywami jest dobrym rozwiązaniem
  1. Jedz przekąski przez całą noc Spadek zawartości cukru we krwi przyczynia się do zwiększenia objawów kaca. Przekąska oparta o produkty o wysokim indeksie glikemicznym jak krakersy czy precle oraz warzywa takich jak marchew, które są bogate w węglowodany, pomogą uniknąć niskiego poziom cukru we krwi
  1. Nawadniaj się podczas imprezy Ważne jest aby być cały czas nawodnionym. Pomiędzy jednym a drugim drinkiem alkoholowym postaraj się wypić napój bezalkoholowy. Tutaj ostrzeżenie unikaj napojów gazowanych. Przyspieszają one przejście alkoholu do krwiobiegu. Woda jest najlepszym rozwiązaniem
  1. Napij się wody przed pójściem spać Wypij szklankę wody przed pójściem spać, będzie to kolejny krok do uniknięcia odwodnienia. Świetnym rozwiązaniem będzie także tzw. woda kokosowa która jest polecana przy zatruciach alkoholowych. Nie zawiera tłuszczów, posiada za to dużo potasu, składników mineralnych i witamin.
  1. Zjedz białkowe śniadanie Jajecznica wraz z pieczywem podniesie poziomu cukru we krwi i doda energii. Jaja są nie tylko są źródłem wysokobiałkowym ale zawierają również cysteinę - pomaga ona pozbyć się toksyn z organizmu.

Dodatkowo:

  • Glukoza i fruktoza Glukoza a zwłaszcza fruktoza znacząco hamuje zmiany metaboliczne wytworzone przez zatrucie alkoholem, takie jak zwiększenie stężenia mleczanów, ciał ketonowych i stężenia wolnych kwasów tłuszczowych. Fruktoza przeciwdziała również zmniejszeniu pH krwi obserwowane podczas kaca (3).
  • Witamina C i B Istnieją dowody na to, że preparaty witaminowe mają łagodny wpływ przy ostrym zatruciu alkoholem. Podczas badań wykazano ze preparaty witaminowe delikatnie znoszą negatywne działanie kaca.

Bibliografia

  1. ROBERT SWIFT DENA DAVIDSON. Alcohol Hangover Mechanisms and Mediators. ALCOHOL HEALTH & RESEARCH WORLD . 1998, Tom 22, 1.
  2. Verster Joris C. Editorial The Importance of Raising the Profile of Alcohol Hangover Research. Current Drug Abuse Review. 2010, Tom 3, 2.
  3. Max H Pittler Joris C Verster, Edzard Ernst. Interventions for preventing or treating alcohol hangover: systematic review of randomised controlled trials. BMJ Online First bmj.com.
  4. Joris C. Verster Renske Penning. Treatment and Prevention of Alcohol Hangover. Current Drug Abuse Reviews. 2010, 3, strony 103-109.

   

Oceń ten wpis:
 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
Gość
piątek, 15, grudzień 2017