x 

Twój koszyk jest pusty

Słodziki - czy są rakotwórcze, a może są lepsze od cukru?

słodziki

Słodziki

Słodziki czy też inaczej substancje intensywnie słodzące to temat bardzo kontrowersyjny. Urosło wokół nich bardzo wiele mitów. Czy warto je stosować? Jakie są ich plusy, a jakie minusy. Czy mogą nam zaszkodzić? Czy może „biała śmierć” czyli cukier jest lepszym rozwiązaniem? Zapraszam na przegląd najpopularniejszych słodzików.

 

Plusy stosowania słodzików:

  • nie zwiększają kaloryczności diety lub robią to w stopniu minimalnym
  • w większości nie powodują wyrzutu insuliny
  • nie powodują zwiększenia ryzyka próchnicy (ksylitol,erytrol,stewia), mogą wyrównywać gospodarkę kwasowo-zasadową w jamie ustnej (ksylitol)
  • mogą przeciwdziałać infekcjom (ksylitol)
  • mogą hamować wchłanianie węglowodanów (stewia)
  • działanie przeciwwirusowe (stewia)
  • obniżanie ciśnienia (stewia, erytrol)

Minusy:

  • w badaniach wykazano, że część osób stosując słodziki nie przestrzega innych reguł „bycia na diecie” co powoduje zwiększony wzrost wagi
  • biegunka przy bardzo wysokim spożyciu słodzików polioli
  • kontrowersyjnosć aspartamu

Aspartam

Aspartam to zdecydowanie najbardziej znany, najczęściej stosowany i uważany za najbardziej szkodliwy i rakotwórczy słodzik. Często pojawiają się informację jakoby nasz organizm nie przetwarzał aspartamu. A to nie prawda. Po spożyciu aspartamu jest on rozkładany do kwasu asparaginowego, fenyloalaniny oraz metanolu. To właśnie te 2 ostatnie związki budzą niepokój. Fenyloalanina jednakże szkodzi tylko osobom chorym na fenyloketonurię ( jest to genetyczna choroba, w której występują zaburzenia neurologiczne spowodowane nagromadzeniem się fenyloalaniny). Z kolei metanol rozpada się do formaldehydu i kwasu mrówkowego. Ich działanie jest toksyczne dla naszego organizmu.  Należy tutaj wspomnieć, że z 1g aspartamu powstaje 0,1g metanolu. Żeby dostarczyć 1g aspartamu należy wypić od 4 do 10 litrów napojów słodzących aspartamem. Bezpieczne dawkowanie aspartamu to 40mg na każdy kg masy ciała. Dla osoby ważącej 70kg to 2,8g aspartamu dziennie czyli od 12 do 30 litrów napojów dziennie.

Osobną sprawą jest diketopiperazyna (5x toksyczniejsza od aspartamu), która powstaje podczas nieodpowiedniego przechowywania aspartamu. Szczególnie niepożądane jest tu ogrzewanie i długotrwałe przechowywanie.

Zarówno FSA jak i FDA jak również ponad 100 innych agencji zajmujących się bezpieczeństwem żywności uważa aspartam za bezpieczny, przy zachowaniu norm spożycia. Jeżeli ktoś mimo tych argumentów boi się stosować aspartam ze względu na jego kontrowersyjność idealnym rozwiązaniem będzie mój ulubiony słodzik jakim jest :

Erytrol ( Erytrytol)

Erytrytol jest alkoholem poliwęglowodorowym naturalnie występującym m.in. owocach i grzybach, a także w fermentowanych napojach. Tylko około 10% erytrolu wchłaniane jest do przewodu pokarmowego. Nie jest prawie w ogóle metabolizowany przez nasze tkanki. Praktycznie cała ilość dostarczonego do naszego organizmu erytrolu jest wydalana z moczem. Jego słodkość w porównaniu do słodkości sacharozy to 60-80%. Oprócz słodkiego smaku, daje przyjemne uczucie schłodzenia. Można go używać w wypiekach.  Nie przyczynia się do powstawania próchnicy. Wykazano za to, jego pozytywne działanie w obniżaniu ciśnienia.

Następnym godnym polecenia słodzikiem jest inny alkohol poliwęglowodorowy jakim jest ksylitol, na tę chwilę o wiele bardziej popularny od erytrolu.

Ksylitol

Ksylitol - (cukier brzozowy) jest pięciowęglowym wielowodorotlenowym alkoholem cukrowym, nazywanym inaczej  polioli. W naturze występuje podobnie jak erytrol w warzywach i owocach, a także grzybach. Około 50% cukru brzozowego rozkładane jest w jelicie grubym. Z tego względu 1g ksylitol dostarcza około 2,5-3kcal. Wolniej niż glukoza podnosi poziom cukru we krwi. W przemyśle jest stosowany przede wszystkim jako substancja słodząca (o słodkości 40% sacharozy), zagęszczacz i stabilizator. Stosowany jest w gumach do żucia, pastach do zębów i innych produktach kosmetycznych. Nie przyczynia się do powstawania próchnicy. Ponadto może przeciwdziałać infekcjom.

Ostatnim wartym wspomnienia słodzikiem jest stewia:

Stewia

Stewia wywodzi się z Paragwaju oraz Brazylii. Glikozydy stewiolowe odpowiedzialne za słodki smak pozyskiwane są z liści Stewii. Stewię wykorzystuje się w produkcji słodyczy w tym lodów, napojów o zmniejszonej kaloryczności, a także podobnie jak ksylitol gum do żucia. Nie ma żadnych badań, które by potwierdzałyby, że stewia może zwiększać ryzyko nowotworów. Słodkość stewii jest 300x większa od cukru (sacharozy). Tak samo jak erytrol i ksylitol przeciwdziała powstawaniu próchnicy. Ma także działanie przeciwwirusowe, antyoksydacyjne i może zmniejszać wchłanianie węglowodanów.

Podsumowanie:

Ze względu na coraz szybsze tempo życia, obecność cukru w prawie każdym produkcie spożywczym (kliknij, aby zobaczyć zawartość cukru w produktach spożywczych), epidemii otyłości i cukrzycy stosowanie słodzików wydaje się idealnym rozwiązaniem. Należy jednak pamiętać, że samo wprowadzenie słodzików nie spowoduje znaczącego spadku wagi czy poprawy zdrowia. Trzeba zmienić wszystkie nawyki żywieniowe. A zastąpienie cukru słodzikiem nich będzie jednym z nich. A jaki słodzik wybrać? Ja polecam Erytrol!!!

 

 

 

Oceń ten wpis:
 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
Gość
czwartek, 19, październik 2017

Polecane diety i treningi