x 

Twój koszyk jest pusty

Czym można posłodzić herbatę i kawę? Cukier biały czy brązowy?

czym słodzicCzym słodzić?

Jaki jest najzdrowszy cukier? To pytanie zadaje sobie wiele osób przechodzących na dietę. Czy cukier może w ogóle być zdrowy? Już samo ograniczenie słodkich napojów oraz słodzenie cukrem kawy czy herbaty, może przyczynić się do spadku wagi, a przede wszystkim spadku poziomu cukru we krwi.  A zatem czym możemy słodzić?

 

Cukier biały

Cukier biały – inaczej zwany jako cukier rafinowany - cukier bez dodatku substancji zmieniających i wzmacniających smak oraz barwników. Jego kaloryczność wynosi 4kcal w 1g sacharozy.

Zawiera ponad 99,5%  sacharozy. Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Kardiologii spożywanie cukru nie przynosi żadnych korzyści a jedynie może się przyczyniać do chorób serca, zwiększenia masy ciała czy psucia się zębów. W badaniach wykazano, że cukier biały może zwiększać ryzyko depresji - Kliknij aby dowiedzieć się więcej)

(kliknij żeby zobaczyć zawartość cukru w produktach)

Cukier brązowy - nierafinowany

W tym momencie będziecie na pewno zaskoczeni. Niestety cukier brązowy przez wiele osób uważany za zdrowy cukier, to nic innego jak nieoczyszczony cukier biały.  Ze względu na brak oczyszczenia cukier brązowy ma tylko minimalnie mniejszą kaloryczność niż cukier biały. Cukier nierafinowany zawiera również śladowe ilości mikroskładników. Tak niskie, że praktycznie nieistotne. Czasami jako cukier brązowy sprzedawany jest cukier biały barwiony karmelem.

A jakie są zamienniki cukru? Jak ograniczyć zawartość cukru w diecie?

Miód zamiast cukru?

Słodzenie miodem jako zastępnikiem cukru jest bardzo popularne. Sam w sobie miód jest zdecydowanie lepszym wyborem niż cukier biały czy nierafinowany, ze względu na zawartość cennych substancji antyoksydacyjnych jak również witamin i minerałów. Należy jednak pamiętać, że jego kaloryczność również jest wysoka, delikatnie tylko niższa niż sacharozy i wynosi około 3,1-3,2 kcal w 1g miodu. Ponadto szybko podnosi poziom cukru we krwi, gdyż miód ma wysoki indeks glikemiczny. Warto stosować miody wiadomego pochodzenia, gdyż często można spotkać się z fałszowaniem miodu.

Słodziki

Moim zdaniem, jeżeli ktoś nie potrafi obejść się bez słodkiego smaku, najlepszym rozwiązaniem dla niego będą właśnie słodziki. Mają złą prasę – posądza się je o rakotwórczość i ogólny negatywny wypływ na zdrowie. Mało kto wie, słodziki mogą działać prozdrowotnie. Szczególnie warto tutaj wspomnieć erytrol, ksylitol i stewię. Mają one działanie przeciwpróchnicze, przeciwzapalne, mogą zwiększać odporność poprzez wpływ na system immunologiczny. Ich kaloryczność wynosi od 2kcal w 1g (ksylitol), do kaloryczności praktycznie zerowej (Stewia, Erytrol). Dowiedz się więcej o słodzikach - kliknij

 

 

 

Oceń ten wpis:
 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
Gość
czwartek, 19, październik 2017

Polecane diety i treningi